Terug naar de schoolsite!

zaterdag 15 oktober 2016

Jules op het toilet (deel 2)



Deze week gingen we verder met het thema: 
'Jules op het toilet'


Het verhaal van Jules werd verteld.

Toen hij op school naar het toilet moest om kaka te doen, 
probeerde hij zelf zijn poep af te vegen. 
Jules kon dat al heel goed, 
daarna waste hij zijn handen en 
liet de juf aan zijn zijn frisse handjes ruiken.
 's Avonds mocht hij in het bad. 
Toen mama hem uitkleedde merkte ze 
een bruine streep in zijn onderbroek... 



In de klas gingen we onze geschilderde onderbroekjes versieren met stickers.



Aan het bord konden we ondergoed sorteren 
naar kleur, jongen/meisje.


We schilderden het potje van Anna met ecoline verf en bestempelden daarna met een wc rolletje.







Mag ik eens in je luier kijken?


Muis is zo nieuwsgierig wat er in de luier 
van haar vriendjes zit! 
Ze ontdekt de gekste drolletjes! 
Na het verhaal konden de peuters drolletjes 
rollen met plasticine.








Naar aanleiding van het waarnemen van water 
met verschillende zintuigen: gingen we 
'zeepbel springen'.






In de bewegingsklas speelden we met washandjes.  



We wasten ons gezicht,




onze armen,


onze buik,




onze benen en voeten,



Oei, de rug... dat is moeilijk, dat doet een vriendje.






En als laatste onze billen.





Tijd om even tot rust komen.



Tutti Frutti deze week: lekkere bananen.






Zo doe ik mijn jasje aan ...

Kijk mijn jasje ligt vlak voor mij 
Kriebel hier en kriebel daar
Zwieren zwaaien, handen vrij
Daag, dag, ik ben klaar! 




Volgens het stappenplan van Jules 

proberen wij onze jas zelf aan te doen.
Op deze manier bevorderen we

de zelfredzaamheid van jouw peuter!

Dikke duim! Het is ons gelukt!

Voortaan doe ik mijn jasje zelf aan!























Je peuter leert stilaan zelfstandig worden. 
Dag na dag groeit de zelfredzaamheid. 
Hij/zij leert zorg dragen voor zijn/haar persoonlijke spulletjes en 
leert ook meer en meer voor zichzelf te zorgen: 
zelfstandig de jas aandoen, 
naar het toilet gaan, handen wassen…

Zo groeit het zelfvertrouwen van je kind!