Tijdens het
laatste thema voor de krokusvakantie gebeurde er opnieuw heel wat in onze klas.
De voorbije weken kon je de klasdeur niet passeren zonder de muzieksfeer op te snuiven.
Bij het bespelen van de (eigen) muziekinstrumenten stonden we stil bij de
techniek en de benaming ( drumstokken, cimbalen, snaren, witte toetsen, …). We
maken MUZIEK met de verschillende instrumenten en geen lawaai…het respectvol
omgaan met deze materialen stond dus ook centraal.
Bij het vullen van de schuddoosje met maïs stonden we stil bij
de termen stil, luid, leeg, halfvol, ….
De kinderen krijgen ook de kans om zelf een instrument te maken.
Na een voorstelling konden ze de keuze maken uit vier instrumenten.
Kiezen we voor de schudfles? Of knutselen we schuurblokjes? Een
trompet? Schudbellejtes?
Aan de slag...
Techniek en kleur…alles wordt gekozen! Geen enkel vriendje zal
hetzelfde instrument hebben. Iedereen zijn werkje in uniek!
De opa van
Jules kon niet naar het nieuws luisteren op de radio, want de cd-speler van
Jules stond veel te luid. Welke oplossing zouden we voor dit probleem kunnen
vinden?
DE HOOFDTELEFOON
We gingen het
geluid van een bombardon, gitaar, blokfluit, trom, … beluisteren aan de hand
van het prentenboek: ‘ Tom en zijn trom’. Al deze instrumenten spelen mooi samen onder leiding van een dirigent.
We gingen
musiceren met een metallofoon volgens een partituur. De dirigent duidde de
kleuren aan.
We hebben een
nieuwe hoek in de klas…de winkelhoek!
Deze week
startten we stap voor stap met het winkelspel.
1 euro voor 1 muziekinstrument.
Beleefdheid staat voorop.
De mama van Charles stelde haar dwarsfluit voor.
Dankjewel!